שוק הליסינג הישראלי הוא הגדול בעולם מבחינת כמות מכוניות לעומת כמות האוכלוסייה, השיטה הנפוצה ביותר היא ליסינג תפעולי. שיטה זו היא הדרך המועדפת על חברות רבות במשק הישראלי, מכל הגדלים והענפים, להחזיק ולנהל את צי הרכב של החברה ובעיקר את המוכניות הצמודות שמוענקות לעובדים.
ליסינג תפעולי מהווה למעשה שיטת החכרת רכב לחברה או אדם פרטי לכמה שנים, כאשר במהלך תקופת ההחכרה או ההשכרה הזו כלולה בעלות החודשית שהלקוח משלם גם אחזקת הרכב מבחינת טיפולים, אגרות רישוי, ביטוח וכדומה – הכל מלבד דלק למעשה.
בישראל עיקר המכוניות החדשות על כבישי המדינה הן מכוניות ליסינג, כמעט כל ציי הרכב העסקיים מוחזקים בישראל בשיטת ליסינג תפעולי, כולל חברות, צה"ל, משרדי ממשלה, בנקים, חברות ממשלתיות, שלטון מקומי ועוד. רוב המכוניות הן רכבים צמודים שניתנים לעובדי החברות כהטבה אשר מגולמת במשכורתם.
תקופת הליסינג ומה קורה בסופה
המסלול הוא כאמור מעין השכרת רכב מורחבת ופרטנית יותר, תקופת ליסינג היא לרוב שלוש שנים ויכולה גם להתארך לארבע שנים. אחד ההיבטים המרכזיים של שיטת ליסינג תפעולי היא בכך שבסיום תקופת הליסינג הלקוח, בין אם חברה בעלת צי רכב גדול או אדם פרטי, פשוט מחזיר את הרכב לחברת הליסינג ומאותה נקודה מתחילים בעסקה חדשה תוך קבלת רכב חדש לחלוטין כמובן.
במידה והלקוח לא מעוניין להמשיך במסלול ליסינג תפעולי עם אותה חברת ליסינג הוא יכול פשוט להחזיר את הרכב ובזה תם העניין או לחלופין הוא יקבל הצעה מחברת הליסינג לרכוש את הרכב במחיר שסוכם עליו בתחילת העסקה – למרות שאפשרות הרכישה לרוב אינה רלבנטית במסלולי ליסינג תפעולי. הלקוח משלם עבו השימוש ברכב והבעלות עליו נשארת תחת חברת הליסינג.
מה "תפעולי" במסלול ליסינג תפעולי?
מה שהופך עסקת ליסינג תפעולי לייחודית וכל כך מתאימה עבור חברות מבחינת ניהול ציי הרכב העסקיים והצמודים של העובדים הוא מבנה המסלול שכולל מלבד שימוש ברכב חדש גם שירותים נוספים שמורידים מעל הלקוח עומס רב. אחזקת רכבים בשיטת ליסינג תפעולי היא רכישה עסקית כדאית מאוד והיא מוגדרת כקניית שירות, הכדאיות עולה פי כמה לעומת רכישה ואחזקה עצמית של הרכב.
העלות החודשית כוללת אם כך את עלות השכרת הרכב וגם את כל אחזקת הרכב, כל עסקה כוללת לרוב גם הגבלת קילומטראז' שנתית (כ-30,000 ק"מ). הנהגים ברכבים לא צריכים לקחת את הרכב למוסך, הלקוח לא דואג לביטוח או אגרת רישוי וכן הלאה, את הכל מבצעים נציגי חברת הליסינג והנושא נמצא באחריותה.
מסלולי ליסינג תפעולי אפשריים
- ליסינג תפעולי כולל/מלא: המסלול המועדף והמקובל ביותר. עלות חודשית שכוללת את עלות השימוש ברכב וחבילת שירות מלאה – טיפולים, צמיגים, תיקוני תקרים, רכב חלופי, חילוץ וגרירה, מצבר ועוד.
- ליסינג תפעולי חלקי: העלות החודשית היא עבור השימוש ברכב וכוללת גם אגרות רישוי, ביטוח חובה ומקיף – ללא טיפולים ואחזקה.
- ליסינג תפעולי יבש: מסלול הכולל רק את עלות השימוש ברכב וכל תוספת לשירות ניתנת לרכישה בנפרד.
יתרונות של ליסינג תפעולי
מסלולי ליסינג תפעולי כוללים הטבות ויתרונות כלכליים משמעותיים, לעובדים שמקבלים את המכונית ולחברה עצמה. בשיטת ליסינג תפעולי ניתן לפרוס בנוחות את התשלומים על תחום הרכב, ניתן להקדים את הוצאות החברה המוכרות במס, ליסינג תפעולי מאפשר מתן הטבה לעובדים ללא העלאות שכר ישירות, השיטה מציעה יתרונות מיסוי שונים, ניהול צי רכב בשיטת ליסינג תפעולי לא נחשב בסך ההתחייבויות של החברה לבנקים או גורמים פיננסיים.