- רכישת מכונית חדשה בישראל היא עניין יקר, לכל רכב חדש מוצמדים מיסים גבוהים מאוד שמייקרים את כל העסקה בשיעורים חדים מאוד לעומת שאר העולם המערבי. בנוסף, אחזקת רכב היא עניין שמצריך עוד הוצאות של כסף וזמן על ביטוחים, אגרות, לדאוג לטיפולים ותיקונים וכדומה.
בגלל סיבות אלו ואחרות התפתח בישראל שוק ליסינג מפותח מאוד, למעשה, אם בוחנים את כמות רכבי הליסינג שנעים על כבישי ישראל כאחוז מסך כל הרכבים אז בישראל קיים שוק הליסינג הגדול ביותר בהיקפו בעולם.
את השוק הזה, שמעלה על הכבישים עשרות אלפי מכוניות חדשות בכל שנה, מובילות כמובן חברות ליסינג שמציעות את שירותיהן ומתחרות על ציבור גדול של לקוחות עסקיים ופרטיים.
עשרות חברות ליסינג בישראל
בגלל התפתחות התחום בישראל והעובדה שמדובר בשוק גדול מאוד ומן הסתם בעל פוטנציאל רווחים יפה, קמו בישראל עשרות חברות ליסינג, חלקן חברות גדולות מאוד שהם חלק מקבוצות או חברות אחרות וחלקן חברות פרטיות קטנות עם מעט לקוחות או התמחות באזור או לקוחות ספציפיים.
החברות הגדולות ביותר שמרכזות את מרבית הפעילות הן חברות השכרת רכב גדולות וותיקות, גם מקומיות וגם שלוחות של חברות בינלאומיות. באופן טבעי חברות אלו, שכבר הייתה להן דריסת רגל וניסיון בשוק הרכב המקומי, ידעו לנצל את הפוטנציאל של שוק הליסינג ולתפוס את נתחי השוק הגדולים ביותר.
כמעט כל המכוניות החדשות שנמכרות בישראל ונוסעות על כבישי הארץ נמכרות לחברות ליסינג ולכן יש להן כוח גדול הן על יבואני הרכב והן על מקבלי ההחלטות הכלכליות בתחום.
תפקידן של חברות הליסינג
חברות ליסינג הן הגורם המתווך ומספק השירות בין יבואני הרכב שמביאים את המכוניות לישראל ומוכרים אותן לבין ציבור הלקוחות.
חברת ליסינג מספקת ללקוחותיה רכבים חדשים ובנוסף את כלל השירותים הנוספים שקיימים במסגרת כל עסקת ליסינג ספציפית, עסקית או פרטית. במקרים הנפוצים ביותר של ליסינג תפעולי, שמהווים את מרבית השוק, חברות הליסינג מספקות לחברות את הרכבים לצי הרכב העסקי ולצרכי העובדים וכן באחריות החברה לדאוג לכל עלויות אגרות הרישוי והרכישה למיניהן וכמובן לכל נושא אחזקת הרכב שכולל את כל הטיפולים והתיקונים.
חברות ליסינג אחראיות במסלולי ליסינג תפעולי על איסוף הרכב מהלקוח או הנהג והבאתו למוסך לטיפולים כלשהם וכמובן על החזרתו לנהג בסיום התהליך. כך שמבחינת ליסינג תפעולי תפקידן של חברות ליסינג הוא לספק את הרכב ולדאוג שיהיה במצב אופטימאלי בכל רגע נתון.
כמובן שהתפקיד כולל גם לקחת חזרה את הרכב בסיום תקופת הליסינג, מכירתו הלאה ואספקת רכב חדש נוסף לאותו לקוח אם הוא בחר להמשיך עם אותה חברה.
במקרים של ליסינג מימוני, המסלול המועדף על אנשים פרטיים שמשמש אותם כאמצעי מימון לרכישת רכב חדש (או לנהיגה ברכב חדש והתקדמות לאחד אחר בכל תקופת ליסינג) תפקידן של חברות ליסינג הוא לספק את הרכב ללקוח ובזה מסתכמת עיקר עבודתן.
במסלול המימוני האחריות על אחזקת הרכב היא על הלקוח ולא על כחברת הליסינג, אם הלקוח בוחר להחזיר את הרכב לחברה בסיום שנות הליסינג ולהתקדם לרכב חדש אחר אז תפקיד חברת הליסינג לספק את הרכב החדש ולמכור את הישן.
כאשר לקוח, עסקי או פרטי, מגיע לבחון הצעות של חברות ליסינג עליו לשקול את גודלה של החברה ויכולתה הפיננסית לעמוד בהתחייבויותיה, את השירות שמוצע והטבות שונות, כמובן שאת המחיר – גם החודשי וגם התשלומים הנוספים במקרי ליסינג מימוני ואת היצע הרכבים שקיים בחברה.
לקריאה באותו הנושא: מסלול מימון מטעם יבואני הרכב