למרות המהפכה שהאינטרנט יצרה בכמעט כל היבט בחיינו, העובדה שרבים כל כך מחוברים תמידית באמצעות מחשבים ניידים, נייחים וכמובן מכשירי מובייל למיניהם, בישראל עדיין אין בנק אינטרנטי מלא – גם בגלל המורכבות והריכוזיות של מערכת הבנקאות בישראל ובעיקר בגלל איסור על הנושא מטעם בנק ישראל והמפקח על הבנקים.
אך בהחלט יש אפשרויות רבות ומתקדמות של בנקאות באינטרנט בישראל, במסגרת הבנקים המסחריים הקיימים. התחום מתקדם והולך וצומח בכל שנה, כאשר בפועל יש היום לקוחות רבים שכמעט ולא ניגשים פיזית לסניף הבנק שלהם.
בנק אינטרנטי מלא – בנק מסחרי המספר שירותי בנקאות מקיפים אך אין לא כלל סניפים פיזיים אלא רק פעילות ממוחשבת וטלפונית – אמנם אסור בחוק כרגע בישראל, אך אי אפשר לעצור את התחום וקרוב לוודאי שבשנים הקרובות בנק שכזה יהפוך למציאות, אולי אפילו בידי אחד הבנקים הקיימים.
הנושא מציע שלל יתרונות מבחינת נוחות ועלויות – הן לבנק והן ללקוח – הטכנולוגיות כיום מאפשרות את קיומו של בנק אינטרנטי מלא וזוהי תוספת שבהחלט תתרום לבנקאות ולצרכן הסופי בישראל.
המודל הזה קיים במדינות שונות בעולם המערבי, ובהצלחה רבה עבור כל הצדדים. כפי שהארנק הולך והופך אלקטרוני ומחובר לסמארטפון, כך גם בנקאות באינטרנט היא בלתי נמנעת כנראה.
זה בטוח?
כאשר מדובר על בנקאות באינטרנט אז כמובן שעולה נושא האבטחה. בפועל כיום אין שום הבדל בין שירותי בנקאות אינטרנטיים שהלקוח מבצע מביתו או ממכשיר
מובייל כזה או אחר לבין השירות הבנקאי שאותו לקוח יכול לקבל בסניף הפיזי.
בכל מקרה כל הנתונים נשמרים על מערכות המידע הממוחשבות ומהמתקדמות של הבנקים. רמות אבטחת המידע בתחומי המחשוב והאינטרנט כיום הינן מתקדמות וגבוהות במיוחד, יש כלי סליקה מתקדמים ובטוחים מאוד וכל בנק מחויב לעמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת מידע ואבטחת מידע פיזי.
כך שבשורה התחתונה, בנקאות באינטרנט היא בהחלט בטוחה לחלוטין ובכל מקרה אינה יותר או פחות בטוחה מאשר שירותי בנקאות רגילים שכולנו מקבלים כיום בסניפים עצמם.
כל לקוח מזדהה באמצעות שורה של תהליכים וסימנים, לבנק טכנולוגיות וכלים למניעת הונאות והמידע עצמו של כל לקוח נשמר בשרתים מאובטחים ומאחורי חומות הגנה ממוחשבות רבות.
אם החשש מפני אבטחה ודליפת המידע הפיננסי/אישי שלכם הוא שמונע מכם לאמץ שירותי בנקאות באינטרנט הקיימים כיום, אתם יכולים להירגע ולהצטרף לתחום הלוהט והרלבנטי הזה.
אילו שירותים מוצעים באינטרנט?
שירותי בנקאות באינטרנט שניתן כיום לקבל בישראל הם מקיפים ומגוונים מאוד, בחלק מהמקרים אפשר כבר ממש לנהל חשבון דיגיטלי לחלוטין ללא השתייכות לסניף פיזי – אך עדין לא מדובר על בנק אינטרנטי לחלוטין העומד בפני עצמו.
כמה דוגמאות לפעולות ושירותים שניתן לקבל באמצעות בנקאות באינטרנט הן:
- בירור כל המידע הפיננסי על החשבון – יתרות, דיווחים מהבנק במקום דואר רגיל, ביצועי תיק השקעות בני"ע, תשלומים שהתקבלו וכן הלאה.
- ביצוע העברות בנקאיות לחשבונות אחרים.
- ביצוע תשלומים לגורמים שונים.
- הפקדת כספים לתכניות חיסכון ופיקדונות – כאשר לרוב תהיה הטבה לפעולות אינטרנטיות.
- ביצוע פעולות בניירות ערך – קנייה ומכירה.
- הזמנת פנקסי שיקים.
- הזמנת כרטיסים בנקאיים – הכרטיס הפיזי עדיין מחכה לאיסוף בסניף הבנק.
- הזמנת מסמכים שונים.
- לקבל הלוואות מהירות ופשוטות יחסית, עבור סכומים קטנים.
- לצפות במידע אודות משכנתאות והלוואות פעילות שיש להחזיר לבנק.
כמו כן הבנקים המסחריים הגדולים מציעים כלים יעילים ושימושיים לניהול החשבון וכמעט כל הבנקים מציעים כיום אפליקציות סלולר בנקאיות.
נכון לתחילת 2013 בנק לאומי הוא היחיד שמציע ממש מודל ייעודי של בנקאות באינטרנט – בדמות חשבון דיגיטל מלא. גם הבנקים האחרים מציעים שירותים מקוונים ודוחפים לקוחות לכיוון זה, כאשר העמלות אמורות להיות נמוכות יותר ובאופן כללי זוהי צורה יעילה מאוד לשני הצדדים.