עולם העסקים הוא מורכב, מרתק, בלתי צפוי ומלא בסיכונים, לכן שוק הביטוח מציע מגוון רחב של מוצרי ביטוח עסקיים שנועדו לתת מענה ביטוחי על מגוון סיכונים ומצבים שעלולים לפגע בעסק. ביטוח אשראי הוא ביטוח עסקי שנועד לספק כיסוי ביטוחי לסיכונים שנובעים מבעיות של לקוחות, ספקים ושאר גורמים שצריכים להעביר לעסק תשלומים שונים.
ביטוח אשראי מכסה את העסק מפני הפסדים שנובעים בגלל אי תשלום של חובות, פשיטות רגל של חייבים, פיגורי תשלומים למיניהם וכדומה – כאשר ברוב המקרים הכיסוי של ביטוח אשראי הוא לישראל ולחו"ל.
יצואנים רבים בוחרים לרכוש ביטוח אשראי בנוסף לביטוחים עסקיים שונים, יצואנים מעבירים סחורות רבות וסכומי כסף משמעותיים למדינות אחרות בעולם, לפעמים ללא היכרות מעמיקה עם הגורם השני שאמור לשלם להם בסופו של דבר ולכן ביטוח האשראי מהווה עבורם הגנה חשובה.
ביטוח אשראי – נועד למקרי מכירה באשראי
מן הסתם, וכפי שניתן להבין משמו של הביטוח, מדובר על ביטוח שמעניק כיסוי למקרים בהם נמכרים סחורות, שירותים וכדומה באמצעות אשראי ולא תשלום מיידי – שוב, לכן יצואנים רבים בוחרים לרכוש ביטוח אשראי כי הם שולחים סחורות ומקבלים תשלום לאחר זמן מסוים – אם התשלום הרלבנטי מועבר מיידית או לפני משלוח הסחורה אז מבחינה זו אין לבעל העסק שום סיכון כי הוא מוציא את הסחורה רק לאחר קבלת הכסף ואז אין צורך ברכישת ביטוח אשראי.
מצבים,בעיות וסיכונים כתוצאה ממכירה באמצעות אשראי:
• קושי בבדיקת רמת הסיכון.
• בדיקת יכולות ההחזר של הלקוח – קשה בעיקר בחו"ל.
• קושי להתאים את סכומי האשראי לפעילות הרוכש ולרמת הסיכון שלו.
• קשיים בגביית תשלומים שלא הועברו או פיגורים בתשלום. מצב אפשרי גם במסחר מקומי אך רלבנטי בעיקר לחו"ל.
• רוכשים שנכנסו להליך פשיטת רגל והשגת חובותיהם כאשר מדובר על גורם מחו"ל או מישראל.
על כל המצבים והסיכונים האלו ביטוח אשראי נותן מענה יעיל ופשוט יחסית, רכישת ביטוח שכזה יכולה למנוע סיכונים מיותרים וגם להעניק לבעל העסק הגנה במקרים בהם מתעוררים בעיות בתשלומים. בעל העסק יכול להיות שקט ובטוח כי יקבל את כספו גם אם הרוכש יקלע לקשיים וכל זאת ללא הצורך לרדוף אחרי הלקוחות ושאר תהליכים בירוקרטים בישראל או בחו"ל.
בדיקת לקוחות מקיפה במסגרת ביטוח אשראי
ביטוח אשראי מאפשר לבעל העסק לערוך בדיקה מקיפה מבחינת מתן אשראי ללקוחותיו. מחלקת ניהול הסיכונים של חברת הביטוח הרלבנטית עורכת למעשה בדיקה לגבי כל לקוח שבעל העסק רוצה לכלול במסגרת הכיסויים של ביטוח אשראי. מחלקה זו שמנהלת את בדיקת הלקוחות בוחנת את כושר הפירעון של הלקוחות ואת פעילותם ומספקת לבעל העסק מידע מהימן ומדויק לגבי היקפי האשראי שניתן לספק לאותם לקוחות או מידע לגבי לקוחות שאין לתת להם אשראי במסגרת ביטוח אשראי.
מחלקות ניהול הסיכונים של חברות הביטוח לגבי ביטוח אשראי ושאר היבטי הביטוח כוללות כלכלים מומחים ואנשי ניהול סיכונים מיומנים. לקוחות לא מאושרים לא יכולים להיכלל בכיסוי של ביטוח אשראי ועבודה באשראי מולם היא על אחריות העסק בלבד.
חברת הביטוח מסייעת לגבות חובות
ביטוח אשראי כולל גם סיוע בגביית חובות מצד חברת הביטוח, הסיוע מוענק במגוון דרכים חוקיות ומקובלות במסחר מקומי ובינ"ל וכולל גם אחריות מלאה על טיפול משפטי בתהליך.
תשלום פיצוי עקב הפסד
ביטוח אשראי מעניק כמובן פיצוי כספי אם החוב לא הוחזר, הלקוח פשט את הרגל וסיבות אחרות. חשוב להבין כי ישנה השתתפות עצמית במסגרת ביטוח אשראי ועבור כל תביעה, שיעור ההשתתפות הוא כ-10%.